Den moderna kvalitetschefen har en central roll i utvecklingsarbetet i alla verksamheter. Kvalitetsarbetet berör alla i företaget. Den syn på kvalitetsutveckling som utbildningen vill förmedla omfattar styrning och utveckling av företagets samtliga processer med syfte att öka kundtillfredställelsen. Utbildningen fokuserar på hur resultat åstadkoms och hur det mäts. Vi diskuterar också alternativ till klassisk kvalitetsstyrning, t.ex. kompetensstyrning, som möjliggör en minskad mängd dokumentation.
RSM&CO genomför utbildningen tillsammans med Folkuniversitetet.
Målgrupp
Utbildningen riktar sig till dig som önskar en mer stabil grund för att leda kvalitetsarbetet i en organisation. Du kan vara relativt ny i rollen som kvalitetschef eller kvalitetssamordnare, men du kan också ha jobbat ett tag och känna att du behöver en djupare förståelse inom området.
Mål
Efter godkänd utbildning ska du kunna arbeta som kvalitetschef eller kvalitetssamordnare inom både tillverkande industri och tjänstesektorn. Du ska aktivt kunna driva arbetet från analys av övergripande kundkrav till metodiska förbättringsaktiviteter.
Innehåll:
Kvalitet ur ett systemperspektiv
Kvalitetsledningssystemet är grunden för ett systematiskt angreppsätt att skapa nöjdare kunder. Att kunna tolka ISO 9001 och att ha ett processangreppssätt utgör en viktig grund för ett modernt kvalitetstänkande.
Urval av innehåll:
- ISO 9001 – en överblick
- De åtta ledningsprinciperna
- Processledning
- Målstyrning av processer
- Styrning genom kompetens
- Processrevision
- Kvalitet i tjänsteproduktion
- Kvalitet i försäljningsarbete
- Inköp och leverantörsutveckling
- Utvecklingsprocesser
Förändringsarbete och ledarskap
System och verktyg är mycket bra men betyder inget om inte vilja och motivation finns hos berörda medarbetare. Urval av innehåll:
- Lean Production
- Lean administration
- Toyota som förebild
- Värdeskapande arbete
- Ta fram produktionssystem
- Verktyg för Lean förbättringsarbete
- Leda i förändring
Verktygslådan
Det finns en rad av kvalitetsverktyg varav flera är mycket enkla att tillämpa. Urval av innehåll:
- Projektbaserat förbättringsarbete
- Statistiska metoder
- Metoder för felsökning - grundorsaksanalys
- FMEA, riskanalyser
- Enkätundersökningar
- Värdeflödesanalys
- Ordning & reda 5S/2S
- Nulägesanalyser
- Standardiserat arbetssätt
- Visualisering
- Seven QC Tools
Arbetssätt
Utbildningen pågår under ca 4 månader och är uppdelad på fem träffar i Göteborg på två dagar vardera, dvs totalt 10 dagar. Teoretiska genomgångar varvas med praktiska övningar. Mindre övningar kommer att genomföras på det egna företaget som hemuppgift mellan utbildningstillfällena. För att bli diplomerad krävs minst 75 % närvaro samt godkänt resultat på en avslutande tentamen som genomförs vid sista tillfället.
Omfattning
10 heldagar (90 Studietimmar)
Datum
Tisdagar och onsdagar 09:00-17:00:
- Tillfälle 1: 7-8 november
- Tillfälle 2: 5-6 december
- Tillfälle 3: 9-10 januari
- Tillfälle 4: 6-7 februari
- Tillfälle 5: 6-7 mars
Plats: Norra Allégatan 6 , Göteborg